Projekt "Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym"

Trwa realizacja projektu "IV edycja - Pójdę do polskiej szkołY".

Zajęcia z języka polskiego odbywają sie 3 razy w tygodniu  - 2 godziny rano i dwie godziny po południu.

Więcej…

19 lipca 2017 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło wyniki konkursu "Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym.

Fundacja Edukacja i Przyszłość Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej osiągnęła wynik 31,25 pkt. znajdując się tym samym na pierwszym miejscu listy rankingowej.

https://bip.men.gov.pl/wp-content/uploads/sites/2/2017/05/wyniki-oceny-merytorycznej-1.pdf

IV edycja - Pójdę po polskiej szkoły" to kontynuacja rozpoczętego w 2014 roku  projektu wspomagającego podjęcie przez dzieci i młodzież podlegających ochronie międzynarodowej, nauki w publicznych przedszkolach i szkołach. Projekt to (obok wakacyjnej nauki języka polskiego), wsparcie na rzecz adaptacji szkolnej dzieci uchodźczych z dziećmi polskimi, działania mające na celu rozwój współpracy środowiska szkolnego z rodzicami dzieci podlegających ochronie międzynarodowej a także wspieranie współpracy szkoły ze środowiskiem uchodźczym z Lubelszczyzny.

Projekt współfinansowany jest ze środków  Ministerstwa Edukacji Narodowej

w ramach realizacji zadania

"Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym"

MEN-logo

Zakończyła się realizacja III edycji projektu "Pójdę do letniej szkoły - letnia szkoła języka polskiego dla cudzoziemców i uchodźców z Lubelszczyzny" w ramach 'Wspierania inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym".

Zakładane cele  zostały osiągnięte:

Wspomogliśmy podjęcie nauki w publicznych przedszkolach i szkołach poprzez realizację intensywnego kursu języka polskiego, zintegrowaliśmy uczestników uchodźczych z polskimi dziećmi i polską młodzieżą poprzez wzajemne spotkania, udało się dokonać adaptacji szkolnej dzieci uchodźczych  poprzez wizyty w szkołach, rozwinęła się współpraca z rodzicami dzieci uchodźczych poprzez wzajemne spotkania z pracownikami oświaty, uczestnicy poznali historię i ciekawe zakątki turystyczne.

Zakładane rezultaty zostały osiągnięte:

Nastąpił wzrost znajomości języka polskiego, nastąpił wzrost poziomu wiedzy rodziców dzieci uchodźczych o polskim systemie szkolnictwa, nawiązana została współpraca Ośrodka dla cudzoziemców z Fundacją Edukacja i Przyszłość, zrealizowano 192 godziny zajęć z języka polskiego, zrealizowano 4 spotkania rodziców z dziećmi uchodźczymi w szkołach, zrealizowano 4 wizyty pracowników oświaty w ośrodku dla cudzoziemców, zrealizowano  wycieczki historyczno – edukacyjne do Warszawy oraz Kazimierza Dolnego nad Wisłą, zrealizowano dwa ogniska integracyjne oraz 8 pokazów filmowych, odbył się dzień edukacyjno- sportowy w Serpelicach nad Bugiem.

Realizacja zadania rozpoczęła się od spotkania koordynatora zadania z kierownictwem Ośrodka dla Cudzoziemców w Białej Podlaskiej Panem Grzegorzem Randzio. W Ośrodku dla Cudzoziemców w Białej Podlaskiej przebywają osoby, które trwają w procedurze nadania statusu uchodźcy. W spotkaniu wzięli udział również nauczyciele/dyrekcja z jednej z bialskich szkół (Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Białej Podlaskiej, Szkoła Podstawowa nr 3 w Białej Podlaskiej; Gimnazjum przy Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Samorządowe Przedszkole w Białej Podlaskiej). W spotkaniu udział również wzięli pracownicy Zakładu Socjologii Katedry Nauk Humanistycznych i Społecznych Wydziału Nauk o Zdrowiu i Nauk Społecznych Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej.

Podczas spotkania ustalony został program wizyt pracowników oświaty w ośrodku oraz spotkania rodziców i dzieci uchodźczych w placówkach oświatowych. Przeanalizowaliśmy zgłaszane przez cudzoziemców/uchodźców problemy dotyczące kształcenia ich dzieci w Polsce, adaptacji, życia w polskim społeczeństwie, problemach związanych ze słabą znajomością języka polskiego.

Wspólnie przeprowadzona rekrutacja wyłoniła grupę dzieci/młodzieży, która wzięła udział w intensywnym kursie z języka polskiego dla uchodźców/cudzoziemców, którzy biorą udział w procedurze uzyskania statusu uchodźcy.

Lekcje z języka polskiego odbywały się w dwóch grupach ćwiczeniowych: 3* w tygodniu przez 4 godziny (dwie w godzinach rannych i dwie w godzinach popołudniowych ). Program zajęć został dostosowany do potrzeb uczestników. Grupa została podzielona na dwie mniejsze, ze względu na różnorodność wiekową oraz różny poziom znajomości języka polskiego. Nauczyciele, który  pracowali z uczestnikami dostosowali się do potrzeb uczestników (wolontariat). Zajęcia  odbywały się w Państwowej Szkole Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej.

Zajęcia były prowadzone w sposób nowatorski, niekomplikowany  - tak, aby wszyscy zrozumieli treść zajęć; obok lekcji z języka polskiego odbywały się również zajęcia urozmaicone – w terenie, w trakcie zajęć sportowych, podczas wizyt do sklepów, urzędów, po to, aby uczestnicy poznali codzienny język, niezbędny do codziennej komunikacji.

W ramach zadania odbyły się również 4 spotkania z dziećmi/młodzieżą uchodźczą i ich rodzicami w placówkach szkolnych, podczas których odbyły się prezentacje dotyczące polskiemu systemu szkolnictwa – prezentacje o nieskomplikowanej, prostej treści, tak, by uczestnicy w pełni zrozumieli przekazywane im informacje. Przedstawiliśmy krok po kroku co zrobić, by zapisać dziecko do szkoły, by mogło uczestniczyć w polskiej edukacji. Spotkania  odbywały się co dwa tygodnie.

Obok spotkań w placówkach szkolnych odbyły się również (4 razy) wizyty pracowników oświaty w ośrodku dla cudzoziemców, podczas których rodzice dzieci uchodźczych uzyskali odpowiedzi na przygotowane wcześniej pytania, otrzymają przetłumaczone na język rosyjski informacje dotyczące szkoły, edukacji, podstawowe dokumenty szkolne.

Działania takie zbliżają rodziców dzieci uchodźczych do polskich nauczycieli, integrują, sprawiają, że z większą odwagą i śmiałością  chcą posyłać swoje dzieci do szkół.

W ramach projektu odbyły się również  wycieczki historyczno –edukacyjne:

- dwie do Warszawy z wizytą w teatrze (nieskomplikowany spektakl muzyczny) oraz historyczną do Kazimierza Dolnego nad Wisłą.

W trakcie trwania projektu uczestnicy  mieli możliwość szlifowania języka polskiego podczas dnia survivalowego ze specjalnym programem edukacyjnym (słownictwo).  Uczestnicy  mieli okazję spędzić dzień sportowo- edukacyjny nad Bugiem, poznali piękno nadbużańskiej przyrody, sport, rekreacja, edukacja.

Odbyły się 2 ogniska integracyjne to spotkania z rówieśnikami z Polski, głównie po to, by uświadomić polskim rówieśnikom potrzebę kształcenia cudzoziemców/uchodźców w polskich szkołach, wzbudzić empatię i chęć niesienia wszelkiej pomocy w szkołach uchodźcom/cudzoziemcom. Ogniska odbyły się raz w miesiącu. Jedne raz w tygodniu odbyły się pokazy filmowe.

Program merytoryczny:

Tematyka zajęć obejmowała następujące zagadnienia:

Poznajmy się.

Przedstawiam siebie i innych.

Poznajemy polski alfabet.

Członkowie mojej rodziny.

Podział wyrazów na głoski i litery.

Samogłoski i spółgłoski.

Przygotowujemy się do wycieczki do Kazimierza – poznajemy historię miasta i zabytki.

Moje wrażenia po wycieczce – ćwiczenia językowe.

Podział wyrazów na sylaby.

Poznajemy dni tygodnia, miesiące, nazwy pór roku.Jak pytać i odpowiadać?

Polska – kraj, w którym obecnie mieszkam.

Poznajemy najpiękniejsze zakątki Polski – prezentacja multimedialna.

Pisownia wielką i małą literą – nazwy miast, rzek, państw.Świat wokół nas – nazywamy rzeczy, rośliny, zwierzęta.

Z wizytą w szkole – nazwy przyborów szkolnych, wyposażenia szkoły.

Uczymy się formułować pytania i odpowiedzi na określony przez nauczyciela temat.

Rzeczowniki nazywające części ciała, czynności i cechy.

W mieście – sposoby poruszania się.

Na wsi – w ogrodzie, sadzie i zagrodzie.

Czynności dnia codziennego – czasownik.

Odmiana czasownika przez osoby.Warszawa – stolica Polski.

Ćwiczenia w mówieniu – co zapamiętałam z pobytu w Warszawie?

Na placu zabaw – nazywanie czynności i sprzętu.

Dziecięce zabawy ,odmiana czasownika przez osoby, liczby i rodzaje.

Przymiotnik, czyli słowa opisujące świat.

Rodzaje zdań ze względu na cel wypowiedzi.

Układanie zdań z wykorzystaniem rozsypanki wyrazowej.

Uczymy się zaprzeczać i potwierdzać.

Ważne wydarzenia z historii Polski – święta narodowe.

Prowadzimy dialog na ukierunkowane przez nauczyciela tematy.

Zwyczaje i tradycje świąteczne w Polsce – prezentacja multimedialna, bogacenie słownictwa.

Nazywamy zjawiska atmosferyczne.

Sport to zdrowie – nazwy dyscyplin sportowych.Idziemy na zakupy – ćwiczenia bogacące słownictwo.

Moje plany na przyszłość.

Z wizytą u lekarza – odgrywanie scenek.

Poznajemy liczebniki – ćwiczenia w mówieniu.

Uzupełnianie luk w tekście na podstawie wysłuchanego dialogu.

Sławni Polacy – prezentacja multimedialna i bogacenie słownictwa.

Układanie zdań z rozsypanki we właściwej kolejności, na podstawie tekstu czytanego.

Warto uczyć się w polskiej szkole – bogacenie słownictwa.

Moje wrażenia z pobytu w Polsce.

Program merytoryczny  realizowały Dorota Chrabska i Bożena Jolanta Mielniczuk, które posiadają kilkuletnie doświadczenie w nauczaniu języka polskiego jako obcego.

 

Projekt współfinansowany jest ze środków

Ministerstwa Edukacji Narodowej

w ramach

"Wspierania inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym"

 

Całkowita wartość projektu: 59.570

Dotacja MEN: 40.240

Wkład własny Fundacji Edukacja i Przyszłość: 19.330

 

   

MEN-logo

Szanowni Uczestnicy Projektu "III edycja - Pójdę do polskiej szkoły - letnia szkoła języka polskiego dla uchodźców i cudzoziemców z Lubelszczyzny":

Uprzejmie informuję, że wycieczka do Serpelic odbędzie się 20 sierpnia.

Zbiórka - godzina 7.45  - Ośrodek dlaq Cudzoziemców przy ul. Dokudowskiej.

Proszę o punktualne przybycie :)

Do zobaczenia!

Projekt współófinansowany jest ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej

w ramach "Wspierania inicjatyw edukacyjnych

w szkolnym środowisku wielokulturowym"

Całkowita wartość projektu: 59 570

Dotacja MEN: 40 240

Wkład własny Fundacji Edukacja i Przyszłość: 19 330

MEN-logo

Szanowni Uczestnicy Projektu "III edycja - Pójdę do polskiej szkoły - letnia szkoła języka polskiego dla uchodźców i cudzoziemców z Lubelszczyzny":

Uprzejmie informuję, że  wycieczka do Kazimierza Dolnego nad Wisłą odbędzie się 31 lipca.

Zbiórka - godzina 7.45  - Ośrodek dla Cudzoziemców przy ul. Dokudowskiej.

Proszę o punktualne przybycie :)

Do zobaczenia!

Projekt współófinansowany jest ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej

w ramach "Wspierania inicjatyw edukacyjnych

w szkolnym środowisku wielokulturowym"

Całkowita wartość projektu: 59 570

Dotacja MEN: 40 240

Wkład własny Fundacji Edukacja i Przyszłość: 19 330


MEN-logo

Wakacje to czas intensywnej nauki języka polskiego w Ośrodku dla Cudzoziemców w Białej Podlaskiej. Czterdzieści osób uczęszcza na zajęcia w wymiarze 12 godzin tygodniowo - łącznie każdy z uczestników weźmie udział w 96 lekcjach.

Intensywny kurs języka polskiego wspomga podjęcie nauki w publicznych przedszkolach i szkołach. Okres wakacji, poprzedzający rozpoczęcie roku szkolnego to najlepszy czas na podniesienie znajomości języka polskiego , na poznanie oferty edukacyjnej w publicznych szkołach polskich, na integrację uchodźczych dzieci z polskimi rówieśnikami.

Obok lekcji z języka polskiego w trakcie realizacji projektu odbywają się również spotkania dorosłych z Ośrodka dla Cudzoziemców z przedstawicielami polskiej oświaty - dyrektorami polskich szkół, nauczycielami, pracownikami przedszkol a także wycieczki.


Realizowany projekt współfinansowany jest ze środków

Ministerstwa Edukacji Narodowej

w ramach

"Wspierania inicjatw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym".

MEN-logo

Trwa realizacja projektu "III edycja - Pójdę do polskiej szkoły - letnia szkoła języka polskiego dla uchodźców i cudzoziemców z Lubelszczyzny" w ramach "Wspierania inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym" współfinansowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Więcej…

Szanowni Uczestnicy Projektu "III edycja - Pójdę do polskiej szkoły - letnia szkoła języka polskiego dla uchodźców i cudzoziemców z Lubelszczyzny":

Uprzejmie informuję, że druga Wycieczka do Warszawy odbędzie się 10 lipca.

Zbiórka - godzina 7.45  - Ośrodek dlaq Cudzoziemców przy ul. Dokudowskiej.

Proszę o punktualne przybycie :)

Do zobaczenia!

 

Projekt współófinansowany jest ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej

w ramach "Wspierania inicjatyw edukacyjnych

w szkolnym środowisku wielokulturowym"

Całkowita wartość projektu: 59 570

Dotacja MEN: 40 240

Wkład własny Fundacji Edukacja i Przyszłość: 19 330

MEN-logo

Szanowni uczestnicy projektu ,

"III edycja - Pójdę do polskiej szkoły - letnia szkoła języka polskiego

dla uchodźców i cudzoziemców z Lubelszczyzny" :

Uprzejmie informuję, że wycieczka do Warszawy odbędzie się 02 lipca.

Zbiórka godzina 7.45 przed Ośrodkiem dla Cudzoziemców przy ul. Dokudowskiej.

Do zobaczenia!

Projekt współfinansowany jest ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej
w ramach
"Wspierania inicjatye edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym"

Całkowita wartość projektu: 59.570

Dotacja MEN: 40.240

Wkład własny Fundacji Edukacja i Przyszłość: 19.330


MEN-logo

Fundacja Edukacja i Przyszłość 20 czerwca 2016 roku rozpoczęła realizację projektu  

"III edycja - Pójdę do polskiej szkoły - letnia szkoła języka polskiego dla uchodźców i cudzoziemców z Lubelszczyzny" - w ramach zadania publicznego pod nazwą "Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym" współfinansowanego ze środków finansowych Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Więcej…

Strona 2 z 2

2
następna
ostatnia