REGULAMIN POTWIERDZANIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- „Regulamin potwierdzania efektów uczenia się” zwany dalej Regulaminem, określa:
- zasady, warunki i tryb potwierdzania efektów uczenia się,
- sposób powoływania i tryb działania komisji weryfikujących efekty uczenia się,
- przyjęcie na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się.
- Przepisy Regulaminu stosuje się do kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia pierwszego, drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie poprzez weryfikację osiągniętych efektów uczenia się.
§ 2
Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
- efekty uczenia się - wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się;
- potwierdzanie efektów uczenia się - formalny proces weryfikacji posiadanych efektów uczenia się;
- Komisja ds. Weryfikacji Efektów Uczenia Się (KW) - komisja powołana przez rektora w celu potwierdzania efektów uczenia się;
- Kwalifikacje pełne - kwalifikacje, które są nadawane wyłącznie w ramach systemu oświaty po ukończeniu określonych etapów kształcenia oraz w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki po ukończeniu kształcenia specjalistycznego, studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia i jednolitych magisterskich oraz po uzyskaniu stopnia doktora w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
- Polska Rama Kwalifikacji - opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom europejskich ram kwalifikacji, o których mowa w Załączniku II do Zalecenia Rady z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (Dz. Urz. UE C 2017.189.15 z dn. 15.06.2017), sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
ZASADY POTWIERDZANIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
§ 3
- Uczelnia może potwierdzić efekty uczenia się uzyskane w procesie uczenia się poza systemem studiów osobom ubiegającym się o przyjęcie na studia na określonym kierunku, poziomie i profilu, jeżeli posiada:
- pozytywną ocenę jakości kształcenia na tych studiach albo,
- kategorię naukową A+, A albo B+ w zakresie dyscypliny, do której przypisany jest kierunek albo dyscypliny wiodącej, w przypadku przypisania kierunku do więcej niż jednej dyscypliny.
- Efekty uczenia się są potwierdzane w zakresie odpowiadającym efektom uczenia się określonym w programie studiów.
- Efektów uczenia się nie potwierdza się na kierunkach studiów, dla których określone zostały standardy kształcenia.
- Efekty uczenia się mogą zostać potwierdzone osobie posiadającej:
- w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie:
- co najmniej 5 lat doświadczenia zawodowego i następujące dokumenty: świadectwo dojrzałości albo świadectwo dojrzałości i zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów lub inny dokument uznany w Rzeczpospolitej Polskiej za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia,
- kwalifikację pełną na poziomie 5 PRK albo kwalifikację nadaną w ramach zagranicznego systemu szkolnictwa wyższego odpowiadającą poziomowi 5 europejskich ram kwalifikacji, o których mowa w Załączniku II do Zalecenia Rady z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (Dz. Urz. UE C 2017.189.15 z dn. 15.06.2017);
- w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia:
- dyplom ukończenia studiów,
- kwalifikację pełną na poziomie 6 PRK i co najmniej 3 lata doświadczenia zawodowego po ukończeniu studiów pierwszego stopnia;
- w przypadku ubiegania się o przyjęcie na kolejne studia pierwszego stopnia lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie: kwalifikację pełną na poziomie 7 PRK i co najmniej 2 lata doświadczenia zawodowego po ukończeniu studiów drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich.
- W wyniku potwierdzenia efektów uczenia się można zaliczyć nie więcej niż 50% punktów ECTS przypisanych do zajęć objętych programem studiów.
- Liczba studentów, którzy zostali przyjęci na studia na podstawie potwierdzenia efektów uczenia się, nie może być większa niż 20% ogólnej liczby studentów na danym kierunku, poziomie i profilu.
- O kolejności przyjęcia na studia decyduje wynik potwierdzenia efektów uczenia się.
- Uczelnia pobiera opłaty za postępowanie związane z potwierdzaniem efektów uczenia się. Zasady pobierania opłat za postępowanie związane z potwierdzeniem efektów uczenia się określone są w zarządzeniu rektora w sprawie pobierania opłat za usługi edukacyjne.
- Opłatę wnosi się niezależnie od wyniku procesu potwierdzania efektów uczenia się.
- Opłatę wnioskodawca wnosi na rachunek bankowy uczelni przed przystąpieniem do procesu potwierdzania efektów uczenia się. Dowód uiszczenia opłaty dołączany jest do dokumentacji składanej przez wnioskodawcę.
WARUNKI POTWIERDZANIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
§ 4
- Kandydat składa wniosek do dziekana o potwierdzenie efektów uczenia się odrębnie dla każdego przedmiotu (załącznik 1). Do wniosku/ów dołącza:
- Curriculum Vitae,
- świadectwo dojrzałości (w przypadku kandydatów, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 1),
- dyplom ukończenia studiów (w przypadku kandydatów, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt. 2 i 3),
- dokument lub dokumenty potwierdzające wymagany staż pracy,
- dokumentację pozwalającą ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które zostały nabyte poza systemem studiów,
- potwierdzenie wniesionej opłaty, o której mowa w § 3 ust 8.
- Dokumentację, o której mowa w ust. 1 pkt. 3 i 4, stanowi portfolio zawierające:
- zaświadczenie z zakładu pracy, świadectwo pracy, umowa o pracę, potwierdzające wymagany staż pracy zawodowej,
- opinie pracodawcy(ów), rekomendacje,
- opis doświadczenia zawodowego,
- opis stanowiska pracy, zakres obowiązków,
- certyfikaty, świadectwa i zaświadczenia ukończonych kursów/szkoleń,
- zaświadczenie o udziale w wolontariacie lub innych akcjach społecznych,
- inne.
- Dokumentacja, o której mowa w ust. 2, powinna wskazywać na zbieżność efektów uczenia się z efektami przypisanymi do przedmiotu, o zaliczenie, którego ubiega się kandydat. Dokumenty powinny być oryginalne (lub kopie poświadczone za zgodność z oryginałem) oraz możliwe do zweryfikowania.
- Kandydat podpisuje oświadczenie o prawdziwości przedkładanych dokumentów.
- Wniosek o potwierdzenie efektów uczenia się składany jest do dziekana w terminie do:
- 31 sierpnia – w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia w semestrze zimowym,
- 31 grudnia - w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia w semestrze letnim.
- Decyzja w sprawie potwierdzenia efektów uczenia się musi zostać podjęta najpóźniej na 2 tygodnie przed rozpoczęciem semestru.
TRYB POTWIERDZANIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
§ 5
- Informacje dotyczące procesu weryfikacji efektów uczenia się, w tym regulamin potwierdzania efektów uczenia się i wysokość opłat, zamieszczane są na stronie internetowej uczelni.
- Kandydat może skorzystać, po złożeniu stosownego wniosku do dziekana w tej sprawie, z konsultacji u koordynatora ds. potwierdzania efektów uczenia się na kierunku studiów w zakresie definiowania efektów uczenia się oraz dokumentowania ich osiągnięcia.
- Wnioski o potwierdzenie efektów uczenia się wraz z wymaganymi dokumentami, o których mowa w § 4, należy złożyć w dziekanacie, w którym prowadzony jest dany kierunek kształcenia, i którego efekty uczenia się dotyczą.
- Rektor na wniosek dziekana w ciągu 7 dni od złożenia wymaganej dokumentacji, o której mowa w § 4 ust. 1, powołuje Komisję ds. weryfikacji efektów uczenia się.
- Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się:
- zapoznaje się z dokumentacją złożoną przez wnioskodawcę, sprawdza jej kompletność. W przypadku stwierdzenia, że wniosek o potwierdzenie efektów uczenia się jest niekompletny, zobowiązuje na piśmie kandydata do niezwłocznego uzupełnienia wniosku pod rygorem pozostawienia go bez rozpoznania,
- określa formę weryfikacji efektów uczenia się oraz wyznacza termin weryfikacji zgodny z § 4, ust. 5.
- Weryfikacja efektów uczenia się jest dokonywana w odniesieniu do efektów uczenia się określonych w programie studiów dla danego kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia. Sprawdzane są także faktyczne umiejętności, kompetencje i wiedza, oprócz przedłożonych dokumentów (umowy, certyfikaty, świadectwa, zaświadczenia, itd.).
- Forma weryfikacji efektów uczenia się może obejmować: egzamin ustny, egzamin pisemny, test, zadania, projekt, ćwiczenia, itp.
- Metody weryfikacji efektów uczenia się dla danych zajęć określa karta przedmiotu.
- W przypadku usprawiedliwionej nieobecności kandydata podczas weryfikacji efektów uczenia się (poświadczonej stosownym dokumentem) komisja wyznacza dodatkowy termin.
- Nieusprawiedliwiona nieobecność kandydata w wyznaczonym terminie weryfikacji efektów uczenia się jest równoznaczna z negatywnym wynikiem procesu weryfikacji.
§ 6
- Po przeprowadzeniu weryfikacji efektów uczenia się Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się sporządza protokół (załącznik 2), w którym wpisuje ocenę końcową z przedmiotu, dla którego efekty były potwierdzane.
- Ocena końcowa wystawiana jest zgodnie ze skalą ocen określoną w Regulaminie studiów.
- W terminie 7 dni od zakończenia weryfikacji efektów uczenia się Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się wydaje decyzję o potwierdzeniu efektów uczenia się dla danego przedmiotu(ów).
§ 7
- Osoby, którym uznano efekty uczenia się będą mogły zostać przyjęte na studia na podstawie wyników, uzyskanych w procesie potwierdzenia efektów uczenia się.
- Na każdym kierunku, poziomie i profilu tworzy się listy rankingowe kandydatów, którym potwierdzono efekty uczenia się według średniej ocen z wszystkich przedmiotów, które były uznane przez Komisję ds. weryfikacji efektów uczenia się w danym semestrze.
- Listę osób przyjętych na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się ogłasza rektor 2 razy w roku na 7 dni przed rozpoczęciem każdego semestru.
KOMISJA DS. WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
§ 8
- Weryfikacji efektów uczenia się w uczelni dokonuje Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się, powoływana dla kierunku.
- Komisję powołuje rektor na wniosek dziekana.
- W skład Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się wchodzą:
- kierownik zakładu lub nauczyciel akademicki reprezentujący dyscypliny naukowe, których efekty uczenia się dotyczą - jako przewodniczący komisji, posiadający, co najmniej stopień doktora;
- nauczyciel akademicki posiadający stopień, co najmniej doktora i wiedzę w zakresie programu studiów, którego efekty dotyczą;
- nauczyciel akademicki - koordynator zajęć/nauczyciel prowadzący zajęcia, właściwy dla każdych zajęć objętych procesem weryfikacji efektów uczenia się.
§ 9
- Do zadań Komisji ds. weryfikacji efektów uczenia się w szczególności należy:
- formalna weryfikacja wniosku,
- ocena możliwości potwierdzenia efektów uczenia się, wskazanych przez kandydata,
- ustalenie terminu weryfikacji efektów uczenia się – do 7 dni od złożenia wniosku przez kandydata,
- przeprowadzenie weryfikacji efektów uczenia się (i wystawienie ocen z weryfikacji efektów/ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia),
- dokumentowanie procesu weryfikacji efektów uczenia się,
- sporządzenie protokołu z weryfikacji efektów uczenia się (załącznik 2),
- wydanie decyzji potwierdzającej efekty uczenia się.
- Komisja w wyniku przeprowadzonej weryfikacji potwierdza, jakie efekty uczenia się kandydata odpowiadają efektom określonym w programie studiów i czy efekty te umożliwiają zaliczenie określonych przedmiotów wraz z przypisanymi do nich punktami ECTS.
§ 10
Od decyzji dotyczącej potwierdzenia efektów uczenia się wydanej przez Komisję ds. weryfikacji efektów uczenia się przysługuje wnioskodawcy odwołanie do rektora w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
§ 11
- Dziekan z upoważnienia rektora może powołać koordynatorów ds. potwierdzania efektów uczenia się na każdym kierunku studiów.
- Koordynator ds. potwierdzania efektów uczenia się pełni rolę doradczą dla kandydata w procesie definiowania efektów uczenia się i dokumentowania ich osiągnięć.
PRZYJĘCIE NA STUDIA W WYNIKU POTWIERDZANIA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ
§ 12
- Postępowanie w sprawie przyjęcia na studia prowadzi Komisja ds. weryfikacji efektów uczenia się. Odmowa przyjęcia na studia następuje w drodze decyzji administracyjnej. Od decyzji komisji przysługuje odwołanie do rektora.
- Osoby przyjęte na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się będą włączone do regularnego trybu studiów i zwolnione z realizacji przedmiotów, dla których efekty zostały uznane w procesie potwierdzania efektów uczenia się.
- Warunki odbywania studiów przez osoby przyjęte na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się określa regulamin studiów.
- Osoba przyjęta w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się zobowiązana jest potwierdzić chęć studiowania i dostarczyć wymagane dokumenty rekrutacyjne, określone w uchwale rekrutacyjnej w terminie zgodnym z terminarzem rekrutacji.
- Zaliczenie zajęć w wyniku uznania efektów uczenia się dokumentowane jest w protokole weryfikacji i dokumentacji przebiegu studiów (karcie okresowych osiągnięć studenta) oraz w suplemencie do dyplomu.
- Kandydat uzyskuje liczbę punktów ECTS przyporządkowaną do zajęć, które zaliczył w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się, z zastrzeżeniem § 3 ust. 5.
- Przedmioty zaliczone w następstwie potwierdzenia efektów uczenia się wlicza się do średniej ocen ze studiów.
- Wydział prowadzi ewidencję osób wraz z przedmiotami zaliczonymi w następstwie potwierdzenia efektów uczenia się z podziałem na kierunki kształcenia (załącznik 3).
- Ewidencja, o której mowa w ust. 9, zawiera następujące dane: imię i nazwisko kandydata/studenta, kierunek studiów, stopień studiów, przedmiot, liczba punktów ECTS, ocena.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13
- Postanowienia Regulaminu mają zastosowanie do kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia od roku akademickiego 2019/2020.
- Zmiany Regulaminu dokonuje się w trybie uchwały senatu.
piątek, 26 marca 2021 08:51
Poprawiony: piątek, 18 marca 2022 13:27
Wpisany przez Marek Kowalczyk